Veel producten worden verkocht in meerdere lagen verpakkingsmateriaal, met grote bergen verpakkingsafval tot gevolg. De Tilburgse onderzoeker Tatiana Sokolova ontdekte dat overbodig papier de illusie van duurzaamheid wekt, omdat papieren verpakkingsmateriaal wordt gezien als milieuvriendelijk – zelfs als het juist schade toebrengt aan het milieu. “Objectieve duurzaamheid en percepties ervan komen niet altijd met elkaar overeen.”
Tatiana Sokolova, verbonden aan faculteit Economie en Management van Tilburg University, onderzocht hoe consumenten reageren op dergelijke oververpakkingen, waarbij onnodig papier wordt toegevoegd aan plastic. Uit acht onderzoeken met consumenten uit Nederland, de VS en het VK blijkt dat mensen plastic + papieren verpakkingen als milieuvriendelijker beoordelen dan identieke plastic verpakkingen zonder papier. Gedreven door het idee een milieuvriendelijke keuze maken, zijn consumenten bereid meer te betalen voor oververpakte producten en zijn ze eerder geneigd deze te kiezen.
“Als we willen dat consumenten duurzamere keuzes maken, moeten we eerst nagaan of ze weten wat een duurzame keuze eigenlijk is. En als de consumentenperceptie van duurzaamheid biased is, moeten we op zoek gaan naar interventies om objectieve duurzaamheid en percepties van duurzaamheid dichter bij elkaar te brengen.”
Lees verder op de site van Tilburg Universiteit.