Driekwart van de Vlaamse gamers tussen 12 en 17 jaar oud heeft ervaring met gokelementen in en rond videogames. Dat blijkt uit de grootschalige Gam(e)(a)ble-studie uitgevoerd onder leiding van het Mediacultuur en Beleid-lab van KU Leuven in samenwerking met UGent en UCLL.

Longitudinale onderzoeksresultaten tonen aan dat gokgerelateerde activiteiten in videogames een jaar later leiden tot een toename in gokintentie én gokgedrag bij minderjarigen. 60 procent van de gamende jongeren uit het onderzoek zegt het afgelopen jaar deelgenomen te hebben aan gok- en kansspelen.

“Online videogames bannen uit het leven van tieners is niet wat we willen”, zegt professor Rozane De Cock. “We zien in ons onderzoek dat online game communities heel belangrijk zijn voor jongeren om zich verbonden te voelen met anderen.

Een gebrek aan voorlichting op scholen is duidelijk. “In een vervolgstuk van ons onderzoek zetten we in op tools die mediawijsheid over games en gokpreventie kunnen vergroten”, geeft professor Bieke Zaman aan. “Samen met ontwikkelingspsychologen van UGent zetten we in op een tool voor ouderlijke begeleiding en een open communicatiestijl tussen tieners en hun ouders over videogamen. Daar gaat het vaak mis door spanning en conflicten over gametijd en game-inhoud.”

Lees het hele bericht op de site van de KU Leuven.

Beeld: KU Leuven
Deel via: