Samenwerken met mensen die vergelijkbare overtuigingen en mindsets hebben als jij, is bevorderlijk voor succesvol collectief leren. Maar die vergelijkbare overtuigingen hoeven anderen niet écht te hebben; wanneer je simpelweg besluit dat anderen dezelfde overtuigingen hebben als jij is dat al voldoende. Dat ontdekten Femke Nijland en Marjan Vermeulen, beiden verbonden aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, die met hun onderzoek nieuwe inzichten geven in de dynamiek van collectief leren binnen professionele leergemeenschappen (PLG’s) in het onderwijs.

Uit interviews met de deelnemers aan PLG’s kwamen vier mechanismen naar voren die belangrijk waren voor het sociale proces: zelfcategorisatie, collectieve aandacht, gemeenschappelijke kennis en collectieve identiteit. Maar Nijland en Vermeulen ontdekten daarnaast nog een vijfde mechanisme, sociale equivalentie. Sociale equivalentie verwijst naar de mate waarin PLG-leden overeenkomstige overtuigingen toeschreven aan teamgenoten, zoals gedeelde waarden en normen. Het gevoel van gelijkgestemdheid bleek heel belangrijk te zijn voor het vormen van relaties met onbekende teamgenoten, maar dat gevoel hoefde geen relatie met werkelijke overeenkomsten te hebben om een leerrelatie te faciliteren.

Lees het hele bericht op de site van de Open Universiteit.

Deel via: