Of het nu gaat om politiek nieuws of simpele vragen zoals ‘Wanneer is het dit jaar Pasen?’, we vertrouwen op zoekmachines zoals Google om voor ons de juiste informatie te vinden. Maar hoe neutraal zijn deze zoekresultaten eigenlijk? Politiek communicatiewetenschapper Marieke van Hoof onderzocht de invloed van zoekgedrag op de politieke informatie die we online vinden en licht een factor uit die vaak over het hoofd wordt gezien: de zoektermen die de internetgebruiker kiest.
Uit het onderzoek bleek dat mensen met verschillende politieke standpunten vaak andere zoektermen gebruiken, zelfs als ze naar hetzelfde onderwerp zoeken. Zo gebruikten mensen die positiever staan tegenover migratie naar Nederland eerder de zoekterm ‘vluchteling’ en de mensen die negatiever tegenover migratie naar Nederland staan de zoekterm ‘asielzoeker.’ Deze variatie in zoekterm leidde echter tot hele andere zoekresultaten.
Het standpunt dat mensen innemen over kwesties en de manier waarop zij daarover denken, wordt in het onderzoek frames in mind genoemd. ‘Die frames worden gevormd door hun sociale omgeving en door media die zij gebruiken. Zo kijken mensen het journaal, lezen de krant of praten met hun buren. En dit vertaalt zich weer naar de manieren waarop zij informatie zoeken.’ De keuze van een zoekterm is dus niet alleen een technische handeling, het is een weerspiegeling van de manier waarop mensen de wereld om hun heen begrijpen.
Lees het hele bericht op de site van de UvA.
