Basisschoolleerkrachten kunnen pesten beter tegengaan, als ze meer inzicht hebben in de sociale dynamiek binnen een klas. ‘Een leerling die populair lijkt, kan soms toch gepest worden’, volgens ontwikkelingspsycholoog en onderwijsdeskundige Nathalie Hoekstra. Ze gebruikte trackers voor koeien om bewegingen van basisschoolleerlingen in de klas in kaart te brengen.

Maar liefst vijftien procent van de leerlingen op basisscholen wordt gepest. ‘Waar kinderen samenkomen, wordt vaak gepest’, zegt Hoekstra. ‘Daar moeten we als maatschappij iets tegen doen. Want slachtoffers kunnen de rest van hun leven last houden van negatieve gevolgen, zoals een laag zelfbeeld, depressie en angst. Het blijft niet bij dat ene vervelende schooljaar.’

Leerkrachten weten niet altijd hoe de verhoudingen in de klas liggen. ‘Pesten gebeurt vaak buiten hun zicht, als de leraar niet kijkt of op de gang of het schoolplein’, aldus Hoekstra. ‘Uit eerder onderzoek blijkt dat leraren gemiddeld maar de helft van de slachtoffers in beeld hebben.’

Lees het hele bericht op de site van de Radboud Universiteit.

Beeld: Dairy news.
Deel via: