Ze zijn bezig aan een onstuitbare opmars; de robots in de zorg, restaurants, op vliegvelden en in winkels. Het Maastricht Center of Robots van de School of Business and Economics richt zich met verschillende onderzoeksprojecten op de interactie tussen deze zogenoemde servicerobots en de mens. Zo deed de Australische Chelsea Phillips onder begeleiding van Gaby Odekerken-Schröder en Dominik Mahr een promotieonderzoek naar de inzet van servicerobots.
Of we het nu willen of niet, de robot zal in de toekomst steeds vaker opduiken in het dagelijks leven. “Daar ben ik vast van overtuigd,” zegt Gaby Odekerken, hoogleraar Customer-Centric Service Science aan de vakgroep Marketing en Supply Chain Management.
Chelsea Phillips deed empirisch onderzoek in een zorginstelling. Ze gebruikte Hiro-Chan, een in Japan ontwikkelde robot in de vorm van een baby zonder gezicht maar wel met geluidjes reagerend op aanrakingen. Patiënt Miep was de eerste die Hiro-Chan in de armen mocht sluiten “Het effect was verbluffend”, vertelt Phillips. “Miep reageerde vrijwel meteen op geluidjes en heel snel ging ze de baby strelen en knuffelen. Ook de zorgprofessionals en familie kregen weer contact met haar door haar ‘baby’. Ze was actiever, at beter. We zagen meer sociale interactie.”
Ook in een restaurant en de Universiteitsbibliotheek onderzocht Philips de interactie.
Lees het hele bericht op de site van de Universiteit Maastricht.
