De traditionele media hebben weinig aandacht besteed aan Eva Vlaardingerbroek, maar toch is het de moeite waard om haar te bestuderen. Sinds januari 2025 heeft ze meer dan 1 miljoen volgers op X (voorheen Twitter) en 391.000 volgers op Instagram. Wie is Eva Vlaardingerbroek en hoe heeft ze de sociale media weten te veroveren? Dit artikel onderzoekt haar succes door haar politieke berichtgeving, het gebruik van ‘algoritmisch populisme’ en haar betrokkenheid bij ‘algoritmisch activisme’ te analyseren.
Op 11 december 2024 deelde Eva Vlaardingerbroek vreugdevol nieuws op haar X-account door aan te kondigen dat ze een miljoen volgers had bereikt (Vlaardingerbroek, 2024d). Gezien de rol van Vlaardingerbroek in de publieke sfeer is deze mijlpaal opmerkelijk. Terwijl Vlaardingerbroek zichzelf identificeert als een Nederlandse commentator, advocaat, en zelfs de ‘beschermvrouwe van extreemrechts’ (een label dat voor het eerst aan haar werd toegekend door de Volkskrant), beschrijven anderen haar als een rechtsfilosoof, verslaggever, of extreemrechts activist. Ik heb de pagina’s van Eva Vlaardingerbroek op X en Instagram bekeken en geobserveerd, vier en een halve maand lang, van september 2024 tot januari 2025, en gegevens verzameld voor verder kwalitatief onderzoek. Dit artikel verklaart de aard van het succes van Vlaardingerbroek door haar politieke boodschap gecombineerd met de toepassing van algoritmisch populisme en algoritmisch activisme via sociale mediaplatformen te analyseren.
Eva Vlaardingerbroeks profiel op X.
Wie is Eva Vlaardingerbroek?
Eva Vlaardingerbroek is een 28-jarige publieke figuur, geboren en getogen in Nederland. Ze staat bekend om haar actieve steun aan de protesten van Nederlandse boeren (Vlaardingerbroek, 2023a, 2023b), haar verzet tegen het moderne feminisme (Cassius, 2019), en haar voormalige lidmaatschap van de Nederlandse extreemrechtse politieke partij Forum voor Democratie (meestal afgekort als FvD, en in het Engels vertaald als ‘Forum for Democracy’). Vlaardingerbroek heeft haar invloed uitgebreid tot ver buiten Nederland en is sinds april 2018 actief op X. Met haar eerste publiekelijk beschikbare foto op Instagram, gedateerd 2014, heeft ze 391.000 volgers op Instagram en 1 miljoen volgers op X gekregen (per 9 januari 2025).
Vlaardingerbroek studeerde rechten aan de Universiteit Utrecht en volgde een master Encyclopedie en Filosofie van het Recht aan de Universiteit Leiden (“Eva Vlaardingerbroek”, 2025). In 2016 sloot ze zich aan bij FvD, geleid door Thierry Baudet (“Eva Vlaardingerbroek”, 2025). Terwijl Baudet zijn politieke partij beschrijft als “een brede liberaal-conservatieve beweging” (Baudet, 2019), beschouwen anderen het als een rechts-populistische partij (Otjes, 2021). FvD’s belangrijkste standpunten zijn onder andere het prioriteit geven aan nationale soevereiniteit (Nederlandse uittreding uit de EU – Nexit), het stoppen van naturalisatie en asiel, en het verbieden van transgender propaganda. Vlaardingerbroeks carrière bij FvD duurde niet lang: in 2020, na het schandaal rond antisemitisch en racistisch gedrag van sommige vertegenwoordigers van JFVD (de jongerenafdeling van FvD) en de zwakke reactie van Baudet op de situatie, verliet Vlaardingerbroek de partij, samen met andere partijleden (vier van de tien Eerste Kamerleden van Forum splitsen zich af, 2020).
Sindsdien is Eva Vlaardingerbroek verschenen in verschillende programma’s van Tucker Carlson op Fox News (Fox News, 2023a, 2023b), Mark Steyn op GBNews (GBNews, 2022a, 2022b), Julian Reichelt op het YouTube-kanaal Achtung, Reichelt! (Achtung, Reichelt!, 2022), en Jordan Peterson op zijn gelijknamige YouTube-kanaal (Jordan B Peterson, 2024). In 2021 werkte Vlaardingerbroek als presentatrice voor Let’s Talk About It, een pan-Europese show op het Zweedse mediaplatform Riks, dat gelieerd is aan de extreemrechtse partij Sverigedemokraterna (Zweden Democraten), en dat werd uitgezonden op het YouTube-kanaal van Riks (“Eva Vlaardingerbroek”, 2025). In 2023 kondigde Vlaardingerbroek aan dat ze katholiek gedoopt was (Vlaardingerbroek, 2023c). In 2024 gaf Vlaardingerbroek een prominente toespraak over de Grote Vervanging-samenzweringstheorie op de Conservative Political Action Conference (CPAC), gehouden in Hongarije (Vlaardingerbroek, 2024b).
Eva Vlaardingerbroek als speler in de publieke ruimte
Hoewel Vlaardingerbroek geen politicus is en zich ook niet als zodanig identificeert, speelt ze een belangrijke rol in de publieke ruimte en geeft ze actief vorm aan het politieke discours. In een interview met Colm Flynn voor EWTN News, verklaarde de politiek commentator dat ze gelooft dat ze “haar weg heeft gevonden buiten het politieke systeem” (EWTN, 2024). Hoewel de weg die Eva Vlaardingerbroek heeft gekozen inderdaad technisch gezien buiten het politieke systeem ligt, betekent dit niet dat ze helemaal buiten de politiek staat. Politieke commentatoren worden algemeen erkend en vertrouwd als nieuwsbronnen (Bro, 2011). Ze worden ook vaak omschreven als ”experts” of “pundits” (Nimmo & Combs, 1992, zoals geciteerd in Bro, 2011), ”opiniemakers” (Rivers, 1967, zoals geciteerd in Bro, 2011), ”columnisten” (Fisher, 1944, zoals geciteerd in Bro, 2011), en “vormgevers van de opinie” (Bulman, 1945, zoals geciteerd in Bro, 2011). De labels “opiniemakers” en “opinievormers” spreken voor zich: politieke commentatoren vormen de publieke opinie, bepalen de agenda en framen kwesties – net als politici of andere spelers in de publieke sfeer, zoals journalisten of influencers.
Politieke commentatoren verschillen echter op wezenlijke manieren van zowel journalisten als influencers. Naast hun opiniërende functie positioneren ze zichzelf ook als experts met diepgaande kennis van specifieke kwesties, waardoor hun commentaar autoriteit en gewicht krijgt – en zo worden ze ook door anderen benoemd. Ze profileren zichzelf als individuen die in staat zijn het nieuws kritisch te beoordelen en het aan het publiek uit te leggen – en opnieuw worden ze zo ook door anderen neergezet. In essentie presenteren moderne politieke commentatoren, zoals Eva Vlaardingerbroek, zichzelf als alles-in-één figuren: betrouwbare nieuwsbronnen en duiders binnen de publieke sfeer, gelegitimeerd door hun geclaimde expertise in de politiek. Daarnaast distantiëren veel politieke commentatoren, waaronder Vlaardingerbroek, zich bewust van derden en benadrukken ze hun geclaimde onafhankelijkheid en onpartijdigheid. De website waarnaar wordt gelinkt in het profiel op de pagina van Vlaardingerbroek op X nodigt supporters uit om te doneren aan “een onafhankelijke politieke en culturele commentator en rechtsfilosoof” om haar te helpen in haar “strijd voor vrijheid in de westerse wereld” (zie de schermafbeelding hieronder).
Eva Vlaardingerbroeks pagina op het platform Buy Me a Coffee.
Eva Vlaardingerbroek positioneert zichzelf daarom als een onbevooroordeelde politieke commentator, onafhankelijk van derden, wat bijdraagt aan haar politieke persona en het vertrouwen tussen haar en haar publiek bevordert. De verwarring rond haar persoon komt echter voort uit haar eigen onzekerheid over haar plaats in de publieke sfeer: ze geeft er de voorkeur aan om politiek commentator genoemd te worden, maar wisselt zo nu en dan van rol, bijvoorbeeld door zichzelf als verslaggever te presenteren (zie de schermafbeelding hieronder).
X: @EvaVlaar
Ook al positioneert ze zichzelf als politiek commentator of verslaggever, Vlaardingerbroek is in de eerste plaats een metapolitieke Nieuw Rechts-influencer (Maly, 2020), die effectief gebruikmaakt van haar mediageletterdheid om haar boodschap te verspreiden via sociale mediaplatforms. Het concept van Nieuw Rechts, dat zijn oorsprong vindt in La Nouvelle Droite, is sindsdien geëvolueerd door de ontwikkeling van digitale media en de invloed ervan in post-digitale samenlevingen. In een hybride mediasysteem spelen metapolitieke influencers een belangrijke rol in het populariseren van rechtse ideologieën en maken ze deel uit van een bredere metapolitieke strategie om betekenissen te veranderen. Eva Vlaardingerbroek is een exponent van deze strategie. Ze gebruikt sociale mediaplatforms om het publieke discours te beïnvloeden en Nieuw Rechts-ideologieën te promoten in het digitale tijdperk.
De ‘Boodschap’
Het succes van de politieke persoonlijkheid van Vlaardingerbroek kan worden toegeschreven aan haar effectieve politieke Boodschap. Die Boodschap verwijst naar iemands strategisch geconstrueerde, denkbare ‘personage’ dat wordt gepresenteerd aan een publiek “met een biografie en een moreel profiel gemaakt van kwesties die van belang zijn in de publieke sfeer” (Lempert & Silverstein, 2012, p. 1). De Boodschap (met een hoofdletter om mogelijke misverstanden te vermijden) omvat niet alleen wat een politicus of influencer letterlijk zegt over “de kwesties”, maar ook wat ze willen communiceren aan hun publiek over hun identiteit en persona door zichzelf selectief te associëren met specifieke kwesties (Lempert & Silverstein, 2012, p. 2). Bovendien is de Boodschap multimodaal: ze bevat verschillende elementen, waaronder spraak, gebaren, enscenering en kleding (Lempert & Silverstein, 2012, p. 26). In marketingtermen is de Boodschap verwant aan een merk (Silverstein, 2011). Om succes te hebben, moet een politiek personage uitblinken in politieke Boodschappen – of, in marketingtermen, branding. De merken van succesvolle politieke persona’s zijn duidelijk, herkenbaar en helder, zodat het publiek ze snel kan onthouden. Politieke persona’s kunnen worden vergeleken met fictieve personages in romans, waarbij het publiek hun verhalen interpreteert en zich ermee verbindt. Het publiek kan sympathiseren met, houden van of een hekel hebben aan deze figuren en zo hun eigen betekenis aan het verhaal toevoegen. Hoewel geconstrueerd, is de Boodschap ook dialogisch – het gaat er niet alleen om hoe ze wordt gebracht (input) maar ook hoe ze wordt ontvangen en geïnterpreteerd (opname). De volgende paragraaf analyseert Vlaardingerbroeks sociale media-uitingen op zowel X als Instagram en fragmenten van haar offline optredens die online worden gedeeld, waarbij de nadruk ligt op hoe deze bijdragen aan haar politieke persoonlijkheid.
De Grote Vervangingscomplottheorie
Eva Vlaardingerbroek heeft strategisch belangrijke onderwerpen geselecteerd die resoneren in de huidige westerse publieke ruimte, waarbij migratie centraal staat in haar discours. In 2024 werd ze uitgenodigd als gastspreker op CPAC, een evenement dat in 1974 in de VS werd opgericht om conservatieve en libertaire Amerikaanse politici, media en geïnteresseerd publiek samen te brengen. Het CPAC-evenement in Hongarije in 2024 markeerde een scharniermoment in de politieke carrière van Vlaardingerbroek. Ze was voornamelijk actief in de online ruimte, met weinig aandacht van de traditionele media, en kreeg nu een uniek platform om haar boodschap aan een breder publiek over te brengen. Ze richtte zich in haar toespraak op de Grote Vervanging-samenzweringstheorie en bekritiseerde het establishment van de EU. In de beschrijving bij de toespraak op X schreef ze: “Ik sprak de verboden waarheid: de Grote Vervanging is niet langer een theorie – het is werkelijkheid” (Vlaardingerbroek, 2024b). Ze framede haar toespraak als een dappere uiting van de waarheid, een uitdaging van het establishment van de EU en andere westerse elites die het uitspreken van de waarheid verbieden.
X: @EvaVlaar
Corrupte EU-instellingen
De tweede belangrijke kwestie die door Vlaardingerbroek is gekozen, is de strijd tegen de vermeende corrupte EU en het bredere Westerse establishment, dat volgens haar geen prioriteit geeft aan de rechten van inheemse blanke bevolkingsgroepen. Tijdens het CPAC-evenement verklaarde ze op Remix News & Views: ”… dit continent, Europa, is de hele geschiedenis overwegend blank geweest, en nu hebben een paar bureaucraten plotseling binnen één generatie tegen de wil van het volk in besloten dat we plotseling een minderheid moeten zijn. Waarom stemmen we daarmee in, of waarom laten we dat gebeuren?” (Remix News & Views, 2024). Vlaardingerbroek blijft consequent in haar discours over de EU; bovendien roept ze anderen vaak op om ”wakker te worden” en zich bij haar aan te sluiten in de strijd.
X: @RMXnews
Eva Vlaardingerbroeks stijl, imago en strategie
Een ander belangrijk aspect van de politieke persoonlijkheid van Vlaardingerbroek is haar stijl. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor programma’s of evenementen, presenteert ze zich formeel en professioneel, draagt ze strakke, stijlvolle pakken, naturel make-up en netjes gestyled haar. Het belangrijkste element van haar stijl is het opvallende christelijke kruis. Er is echter een duidelijk verschil tussen de optredens van de politiek commentator op evenementen of in programma’s als gastspreker en haar benadering van het publiek online. In de video’s die ze regelmatig op haar X-account plaatst, neemt Vlaardingerbroek een meer ‘huiselijke’ houding aan, waardoor het lijkt alsof kijkers in haar huiskamer zitten en een open en niet-gemediatiseerd gesprek voeren. Deze aanpak bevordert een gevoel van intimiteit met haar publiek en past beter bij influencers die een sterke band met de community willen opbouwen.
Bovendien beïnvloedt haar gecultiveerde imago als jonge blanke Europese vrouw met blauwe ogen de perceptie van haar discours, dat wordt gevormd door een etno-onderscheidende ideologie. Ze beweert op te komen voor de autochtone blanke bevolking van de westerse beschaving, die volgens haar bedreigd wordt door migratie, en haar portrettering als een ‘echte’ autochtone blanke Europeaan met van nature blauwe ogen versterkt haar boodschap. Vlaardingerbroek beschuldigt de EU en andere westerse ”corrupte” elites ervan migratie goed te keuren en ‘onderdrukte’ blanke bevolkingsgroepen te discrimineren. In een van haar X-posts (zie de schermafbeelding hieronder) uit ze bijvoorbeeld sarcastisch haar verbazing over ”een echte Europese, blonde vrouw met blauwe ogen” die Miss Universe heeft gewonnen. Op sarcastische toon suggereert ze vermeende discriminatie van blanke Europeanen, door te suggereren dat ze de wedstrijd in voorgaande jaren niet konden winnen vanwege hun ras.
X: @EvaVlaar
Taal is een ander cruciaal element van de politieke persoonlijkheid van Vlaardingerbroek. Hoewel ze Nederlands als moedertaal heeft, gebruikt ze uitsluitend Engels op haar social mediapagina’s. Dit stelt haar in staat om een breder publiek te bereiken en sluit aan bij haar verhaal over het vertegenwoordigen van de blanke bevolking van de westerse beschaving in het algemeen.
Tot slot draagt Vlaardingerbroeks strategie van openheid over haar privéleven ook bij aan haar politieke persoonlijkheid. Vlaardingerbroek deelt regelmatig updates over haar huwelijk (Vlaardingerbroek, 2024c), haar moederschap (Vlaardingerbroek, 2025) en haar geloof (Vlaardingerbroek, 2024a). Ze presenteert zichzelf als een traditionele blanke Europese christelijke vrouw die conservatieve waarden omarmt. Hoewel ze zich verzet tegen het moderne feminisme (Cassius, 2019), portretteert ze zichzelf als een goede echtgenote en moeder. Dit zorgvuldig opgebouwde beeld vindt weerklank bij haar publiek. Haar post over haar kind (Vlaardingerbroek, 2025) kreeg bijvoorbeeld meer dan een miljoen views en 31.000 likes, wat leidde tot veel positieve reacties (zie de schermafbeelding hieronder). Dit sluit volledig aan bij haar nationale conservatieve ideologie, waarin de nadruk ligt op familiewaarden en religie.
X: @EvaVlaar
Algoritmisch populisme & algoritmisch activisme
Is Eva Vlaardingerbroek een populist? Politici wordt vaak populisme verweten, door de media, door individuen en soms zelfs door de politici zelf. De sleutelwoorden van de mogelijke definities van populisme zijn ”het volk”, ”de stem van het volk” en ”de elite” of ”het establishment” (Maly, 2022). Simpel gezegd gebruikt een populist een populistisch frame, waarbij hij zichzelf presenteert als de stem van het volk of de vertegenwoordiger van de algemene wil, terwijl hij zich verzet tegen het establishment. Maly (2022, p. 34) vat populisme op als ”een gemediatiseerde tijdgebonden communicatieve en discursieve relatie” en stelt dat digitale media de basis hebben gelegd voor een nieuwe vorm van populisme: ‘algoritmisch populisme’ (Maly, 2022, p. 36). Hij definieert algoritmisch populisme als ”een digitaal gemedieerde en tijdgebonden (‘chronotopische’) communicatieve relatie tussen verschillende menselijke en algoritmische actoren” (Maly, 2022, p. 43). Deze definitie benadrukt de complexe wisselwerking tussen de elementen die zowel input als opname vormen: iemand die communiceert met “een anti-elite discours in naam van het soevereine Volk” (Aslanidis, 2016, p. 96, zoals geciteerd in Maly, 2022, p. 43), kennis van de behoeften van het volk, andere actoren (journalisten, academici, etc.) die populisten als zodanig bestempelen, digitale media-infrastructuur, en tot slot de opname vanuit het volk (Maly, 2022, p. 43). Deze paragraaf richt zich op het gebruik van het algoritmisch populistische frame toegepast door Eva Vlaardingerbroek binnen een specifieke context, waarbij de wisselwerking tussen input en opname van sociale mediagebruikers wordt geanalyseerd.
In november 2024 deelde Eva Vlaardingerbroek haar commentaar op de uitspraak van de Italiaanse rechtbank om zeven mannen uit een migratiecentrum in Albanië terug te sturen naar Italië (zie de schermafbeelding hieronder).
X: @EvaVlaar
Vlaardingerbroek gebruikt de eerste persoon meervoudsvorm ‘wij’ om het publiek aan te spreken. Dit betekent dat de politiek commentator zichzelf op één lijn stelt met anderen van een specifieke groep. In plaats van zichzelf te positioneren als een buitenstaander, wat je zou verwachten van een politiek commentator, benadrukt ze dat ze bij de groep hoort. De groep waarnaar ze verwijst zijn Europeanen, maar met een zeer specifieke definitie. Deze groep bestaat niet uit alle Europeanen, maar uit autochtone blanke burgers – niet uit ‘illegale vreemdelingen’, zoals Ian Miles Cheong migranten in zijn originele post bestempelt. Met andere woorden, Eva Vlaardingerbroek impliceert dat haar mening het algemene sentiment van deze specifieke groep weerspiegelt, omdat ze er zelf toe behoort. Ze stelt zich op als spreekster namens deze mensen, waarbij ze kwesties aansnijdt die voor hen van bijzonder belang zijn. Verder verwijst Vlaardingerbroek naar de Italiaanse rechters die deze uitspraak hebben gedaan als ‘dit soort extreem-linkse activisten in onze rechtspraak’, waarmee ze duidelijk haar minachting voor hen uitspreekt. Door Italiaanse rechters alleen al op basis van hun gerechtelijke uitspraak als ‘extreem-links’ te bestempelen en hen ‘activisten’ te noemen, ondermijnt ze hun professionaliteit en deskundigheid en zaait ze twijfel over hun competentie en legitimiteit. Dit is een directe aanval op de rechtsstaat en de scheiding der machten, wat op zijn beurt een directe aanval is op de democratie. Volgens Israel (2009) is democratie een representatief bestuurssysteem gebaseerd op gelijkheid en universele rechten, waarbij hiërarchische structuren zoals monarchie en religieus gezag worden afgewezen. Door zich te richten op de rechterlijke macht, daagt Vlaardingerbroek direct de democratische principes van representativiteit en de scheiding der machten uit.
Terwijl ze zelf de democratie aanvalt, draait Vlaardingerbroek het verhaal volledig om door het establishment van de EU te framen als antidemocratisch en corrupt, handelend tegen de wil van het volk. Ze impliceert dat het establishment van de EU zichzelf ziet als ‘goden boven de wil van het Volk’ (het is ook interessant dat ze het woord ‘Volk’ met een hoofdletter schrijft, om het belang ervan en haar respect voor hen te benadrukken).
Vlaardingerbroek opereert dus binnen het algoritmisch populisme en positioneert zichzelf als een spreker met een anti-establishment discours namens het volk. Ze maakt gebruik van haar inzicht in de zorgen van haar publiek en verspreidt haar boodschap met behulp van de digitale media-infrastructuur. Een ander belangrijk aspect is dat haar commentaar is toegevoegd aan een repost van een geverifieerd X-account met de gebruikersnaam @stillgray, dat 1,1 miljoen volgers heeft. Dit account is van Ian Miles Cheong, een Maleisische, rechtse commentator en social media influencer (de Guzman, 2024). Cheong en Vlaardingerbroek volgen elkaar, en ze delen veel wederzijdse volgers: Elon Musk (die hen beiden ook volgt), Donald J. Trump, Viktor Orbán, etc. Cheong reageert ook op de repost van Vlaardingerbroek:
X: @EvaVlaar. Ian Miles Cheongs commentaar op Eva Vlaardingerbroeks repost op X.
Bovendien zijn sommige reacties onder het bericht van Vlaardingerbroek afkomstig van extreemrechtse, geverifieerde accounts (zie de screenshots hieronder):
X: @EvaVlaar. Commentaar van geverifieerde X-accounts op Eva Vlaardingerbroeks repost op X.
Deze opmerkingen sluiten aan bij de logica van algoritmisch activisme, gedefinieerd als een vorm van activisme die de boodschap van een politiek persoon versterkt door zich te engageren met posts om algoritmes te manipuleren, waardoor views en populariteit worden gestimuleerd (Maly, 2022, p. 45). Eva Vlaardingerbroek maakt deel uit van een wereldwijd Nieuw Rechts netwerk dat voor elkaar ‘zorgt’ en elkaars posts aan viraliteit helpt. Wanneer hun posts viraal worden, getriggerd door de acties van hun groepsgenoten, geeft dit hen een hefboom om legitimatie te claimen – een claim die Eva Vlaardingerbroek ook maakt door te beweren dat ze namens het volk spreekt.
Extreemrechtse, mediawijze aanhangers stimuleren het account van Vlaardingerbroek door erop te reageren (commentaar geven, liken, reposten en opslaan). Daarnaast geeft Vlaardingerbroek regelmatig commentaar op posts van Elon Musk en extreemrechtse accounts, wat haar kennis van algoritmes aantoont.
Slotopmerkingen
De opkomst van Eva Vlaardingerbroek als “beschermvrouwe van extreemrechts” wordt hier toegeschreven aan haar politieke berichtgeving, het gebruik van algoritmisch populisme en haar strategische betrokkenheid bij algoritmisch activisme. Vlaardingerbroek toont een meesterlijk begrip van de mogelijkheden van sociale media en algoritmes en maakt handig gebruik van deze middelen om haar invloed en politieke persoonlijkheid te vergroten.
Binnen een populistisch kader positioneert ze zichzelf als een verdediger van de autochtone blanke Europese bevolking, die ze afschildert als bedreigd door een “corrupt” EU establishment. Haar engagement met prominenten, zoals Elon Musk en andere extreemrechtse persoonlijkheden, vergroot niet alleen haar zichtbaarheid maar versterkt ook haar politieke merk. Door een gevoel van gemeenschap te creëren en zichzelf neer te zetten als een insider die nauw aansluit bij haar publiek, mobiliseert Vlaardingerbroek haar achterban om zich in te laten met haar content, waardoor haar bereik aanzienlijk wordt vergroot.
Uiteindelijk benadrukt het succes van Vlaardingerbroek het samenspel van digitale media en politieke berichtgeving in het post-digitale tijdperk, waarbij de toenemende rol van sociale mediaplatforms in het vormgeven van hedendaagse politieke discoursen wordt onderstreept.
Nieuw Rechts heeft een manier gevonden om betekenissen opnieuw te definiëren. Nu is het aan het publiek om te beslissen of Nieuw Rechts bevoegd is om dat te doen.
Dit stuk is een vertaling van het oorspronkelijke Engelse artikel op Diggit Magazine.
Literatuur
Achtung, Reichelt! (2022, October 22). „Das ist ein Angriff der Linken auf die Kinder!“ // Eva Vlaardingerbroek bei „Achtung, Reichelt!“ [“This is an Attack by the Left on the Children!” // Eva Vlaardingerbroek on “Achtung, Reichelt!’’] [Video]. YouTube.
Baudet, T. (2019, July 4). Zomermanifest [Summer Manifest]. Forum voor Democratie.
Bro, P. (2011). LICENSE TO COMMENT: The popularization of a political commentator. Journalism Studies, 13(3), 433–446.
Cassius. (2019, December 30). Eva Vlaardingerbroek’s controversial speech about the dangers of modern feminism, English subtitles [Video]. YouTube.
de Guzman, C. (2024, February 14). People online are fantasizing about Malaysia cracking down on right-wing commentator Ian Miles Cheong. Time.
Eva Vlaardingerbroek. (2025, January 6). In Wikipedia.
EWTN. (2024, July 11). Eva Vlaardingerbroek on Becoming Catholic [Video]. YouTube.
Fox News. (2023a, March 25). Tucker: Philosopher explains how the strategy of creating a crisis is incredibly effective [Video]. YouTube.
Fox News. (2023b, April 15). Politicians know when they control the food, they control the people: Activist [Video]. YouTube.
GBNews. (2022a, August 1). Eva Vlaardingerbroek: Do the Dutch support the Dutch farmer protests? | Mark Steyn [Video]. YouTube.
GBNews. (2022b, September 27). Eva Vlaardingerbroek discusses pledge that Giorgia Meloni will be unable to ‘forsake’ [Video]. YouTube.
Israel, J. (2009). Democracy and equality in the Radical Enlightenment: Revolutionary ideology before 1789. In M. Albertone & A. Francesco (Eds.), Rethinking the Atlantic world (pp. 46–60). Palgrave Macmillan.
Jordan B Peterson. (2024, January 22). The Revolution of German Farmers | Eva Vlaardingerbroek & Anthony Lee | EP 416 [Video]. YouTube.
Lempert, M., & Silverstein, M. (2012). Introduction: ‘Message is the medium’ (pp. 1-57). In Creatures of politics: Media, message, and the American presidency (pp. 1-57). Indiana University Press.
Maly, I. (2020). Metapolitical New Right influencers: The case of Brittany Pettibone. Social Sciences, 9(7), 113.
Maly, I. E. L. (2022). Populism as a mediatized communicative relation: The birth of algorithmic populism. In C. W. Chun (Ed.), Applied linguistics and politics (pp. 33–58). Bloomsbury Academic.
Otjes, S. (2021). The fight on the right: What drives voting for the Dutch Freedom Party and for the Forum for Democracy? Acta Politica, 56(1), 130–162.
Remix News & Views. (2024, April 26). EXC: “The choice is yours and I’ve made mine!” @EvaVlaar tells Remix News she has accepted she will be [Post]. X.
Silverstein, M. (2011). The “message” in the (political) battle. Language & Communication, 31(3), 203–216.
Vlaardingerbroek, E. [@EvaVlaar]. (2023a, February 8). ‘Dutch Farmers announce largest protest yet to come on March 11th in The Hague.’ Hell yeah! [Repost]. X.
Vlaardingerbroek, E. [@eva.vlaar]. (2023b, March 11). Stand with the Dutch Farmers! We’re on our way to protest our government and their criminal policies! [Post]. Instagram.
Vlaardingerbroek, E. [@eva.vlaar]. (2023c, April 23). My father and I were both confirmed and received into the Holy Catholic Church, today at the Ordinariate in London [Post]. Instagram.
Vlaardingerbroek, E. [@EvaVlaar]. (2024a, April 23). Exactly one year ago my father @KeesVlaar and I came Home. My life has changed dramatically since. This year has [Post]. X.
Vlaardingerbroek, E. [@EvaVlaar]. (2024b, April 27). Here it is! The full speech I gave at #CPACHungary that the establishment is losing its [Video on X]. X.
Vlaardingerbroek, E. [@eva.vlaar]. (2024c, July 17). 13-07-2024. I am so blessed to be your wife, mijn Frans [Post]. Instagram.
Vlaardingerbroek, E. [@EvaVlaar]. (2024d, December 11). Just reached 1 MILLION followers here on @X. The past 4 years have been the adventure [Post]. X.
Vlaardingerbroek, E. [@EvaVlaar]. (2025, January 4). Our little angel [Post]. X.
4 van de 10 Eerste Kamerleden van Forum splitsen zich af. [4 out of 10 members of the Senate representing Forum split off]. (2020, November 27). RTL Nieuws.