Yuliya Hlushko, tweedejaars student in het programma ‘Online Culture: Art, Media and Society’ op Tilburg University, analyseerde de tweets van Eva Vlaardingerbroek en concludeert dat deze influencer zeer handig de social media gebruikt om haar boodschap, haar merk, te verspreiden.
“De opkomst van Eva Vlaardingerbroek als “beschermvrouwe van extreemrechts” wordt hier toegeschreven aan haar politieke berichtgeving, het gebruik van ‘algoritmisch populisme’ en haar strategische betrokkenheid bij algoritmisch activisme. Vlaardingerbroek toont een meesterlijk begrip van de mogelijkheden van sociale media en algoritmes en maakt handig gebruik van deze middelen om haar invloed en politieke persoonlijkheid te vergroten.
Binnen een populistisch kader positioneert ze zichzelf als een verdediger van de autochtone blanke Europese bevolking, die ze afschildert als bedreigd door een “corrupt” EU establishment. Haar engagement met prominenten, zoals Elon Musk en andere extreemrechtse persoonlijkheden, vergroot niet alleen haar zichtbaarheid maar versterkt ook haar politieke merk. Door een gevoel van gemeenschap te creëren en zichzelf neer te zetten als een insider die nauw aansluit bij haar publiek, mobiliseert Vlaardingerbroek haar achterban om zich in te laten met haar content, waardoor haar bereik aanzienlijk wordt vergroot.
Uiteindelijk benadrukt het succes van Vlaardingerbroek het samenspel van digitale media en politieke berichtgeving in het post-digitale tijdperk, waarbij de toenemende rol van sociale mediaplatforms in het vormgeven van hedendaagse politieke discoursen wordt onderstreept.
Nieuw Rechts heeft een manier gevonden om betekenissen opnieuw te definiëren. Nu is het aan het publiek om te beslissen of Nieuw Rechts bevoegd is om dat te doen.”
Lees het hele stuk in de Salon.
Het stuk is een vertaling van het oorspronkelijke Engelse artikel op Diggit Magazine.
