Rechtvaardigheid in plaats van winst

Hoewel AI-technologieën de potentie hebben om wetenschap en onderwijs te innoveren, brengen ze ook risico’s en uitdagingen met zich mee die te maken hebben met digitaal monoculturalisme en het ethische, inclusieve en rechtvaardige gebruik van AI. Onderzoek naar het gebruik van AI-tools in het wetenschappelijk onderwijs heeft zich grotendeels gericht op cognitieve doelen en heeft grotendeels geen rekening gehouden met de aard van wetenschappelijke kennis, de sociale aard van zowel wetenschappelijk onderzoek als leren, en met de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

Intelligente tutoringsystemen, bijvoorbeeld, richten zich vaak op de cognitieve behoeften van studenten, maar laten aandacht voor sociale relaties en autonomie achterwege, terwijl die essentieel zijn voor leren, betrokkenheid en welzijn. Dat dit gebeurt in een post-pandemische wereld is op zijn minst paradoxaal, want als er één ding is dat de vele lockdowns en sluitingen van campussen ons hebben geleerd, is dat we niet kunnen bestaan zonder de fysieke interacties met andere mensen, ongeacht hoeveel machines we tot onze beschikking hebben. We zijn niet alleen sociale, maar ook relationele wezens.

De veelvoudige vormen van kennis die voortkomen uit sociale relaties, en de manier waarop die verweven zijn met de persoonlijkheden, waarden en culturen van studenten en docenten, ontbreken in AI-gestuurde tools, of het nu gaat om virtuele tutoren, chatbots, geautomatiseerde assessmenttools of learning analytics. Toch is die kennis inherent aan leren. In plaats daarvan volgt de overgrote meerderheid van AI-systemen een kant-en-klare benadering van leren, die snel en hapklaar leren promoot boven langzaam leren, en die prioriteit geeft aan het gebruik van specifieke leerpaden om voorgeschreven doelen te bereiken.

Instellingen voor hoger onderwijs, waar expertise te vinden is over de uiterst complexe dynamiek en processen die ten grondslag liggen aan lesgeven en leren, zouden visies moeten ontwikkelen voor kritische AI-geletterdheid binnen feministische pedagogieën die rechtvaardigheid op de voorgrond plaatsen in plaats van slechts consumenten te zijn van wat de AI-industrie biedt.

 

Deel via: