Leerlingen die wiskundebijles krijgen van een artificial intelligence (AI) programma, presteren niet beter dan leerlingen die les krijgen van een ‘echte’ leraar. Wel hebben deze leerlingen minder hulp nodig bij het leren. Dat concluderen Rashmi Khazanchi en Hendrik Drachsler van de faculteit Onderwijswetenschappen, samen met collega Danielle di Mitri van het Leibniz Institute for Research and Information in Education.
De onderzoekers gingen de effectiviteit na van het bijlesprogramma The Assessment and Learning in Knowledge Spaces (ALEKS), een zogenoemd Intelligent Tutoring Systems (ITS). Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat leerlingen beter wiskunde leren met behulp van software dan met traditionele onderwijsmethoden. Ook eerdere onderzoeken naar ALEKS hebben aangetoond dat leerlingen dankzij dit programma meer kennis onthouden, beter presteren, meer betrokkenheid bij het vak wiskunde ervaren en minder uitvallen. Het voordeel van een ITS als ALEKS is dat het menselijke begeleiding kan vervangen en de leerkracht veel werk kan besparen. Het programma biedt gepersonaliseerde instructie door zich aan te passen aan de behoeften van leerlingen en leerstof aan te bieden waar zij op dat moment aan toe zijn.
Lees het hele artikel op de site van de Open Universiteit.