Tip voor fondsenwervers: benader voetbalfans als ze in de euforie van een overwinning zijn. Dan heb je meer kans op een gulle gift. Fans van rivaliserende teams benaderen is minder zinvol: zij zijn niet blij en minder geneigd iets te geven. Dat blijkt uit een studie die Frank Hubers (Open Universiteit) en Dinand Webbink (Erasmus Universiteit) uitvoerden na het kampioenschap van Ajax.
We denken dat we rationeel zijn als we financiële beslissingen nemen. Dat we keuzes maken op basis van zorgvuldige overwegingen van kosten en baten. Steeds meer onderzoek laat zien dat dat niet klopt. Ogenschijnlijk irrelevante factoren spelen een belangrijke rol in onze besluitvorming. Vooral emoties blijken een grote invloed te hebben, zelfs in situaties waarin we dit niet direct zouden verwachten. Hubers: “We weten bijvoorbeeld dat investeerders optimistisch zijn op zonnige dagen en meer pessimistisch op bewolkte dagen. Dat zie je terug in de aandelenkoersen. Dus zelfs aandelenkoersen worden beïnvloed door emoties van investeerders.”
Met deze onderzoeksopzet konden de wetenschappers onderzoeken wat de impact is van emoties, in dit geval blijdschap, op altruïstisch gedrag. Wat dit onderzoek bijzonder maakt, is het feit dat het experiment zich afspeelde in ‘de echte wereld,’ dus buiten het gecontroleerde laboratorium.
Lees verder op de site van de OU.