Op sociale media is een nieuwe trend ontstaan: de ‘tradwives’-beweging. Deze subcultuur viert de traditionele huisvrouw en gebruikt digitale platforms om een jaren 1950-levensstijl te delen en verheerlijken. Op de site van de UvA een gesprek over nostalgie, genderrollen, persoonlijke keuzes, maatschappelijke normen en feminisme.

‘Met behulp van hashtags en esthetiek passen tradwives traditionele waarden aan voor het digitale tijdperk,’ zegt Sarah Bracke, hoogleraar sociologie aan de UvA. Ze dragen gebloemde schorten, tonen versgebakken taarten en prachtige woonkamers, en bespreken de voordelen van een leven gewijd aan huishouden en moederschap, terwijl hun partners de kostwinner zijn.

Irene van Driel, communicatiewetenschapper aan de UvA, zegt: ‘Sommige vrouwen voelden zich niet vertegenwoordigd door het geëmancipeerde beeld van vrouwen, zoals dat van de Spice Girls. Anderen voelen zich overweldigd door de eisen van het moderne leven en aangetrokken tot de eenvoud van traditionele rollen.’

Een intrigerend aspect van de tradwife-beweging is de kruising met feministische ideologieën. Sommige tradwives gebruiken de slogan ‘mijn lichaam, mijn keuze’ om hun levensstijl te rechtvaardigen. Sarah Bracke is hier kritisch over: ‘Alleen focussen op persoonlijke keuzes negeert de grotere problemen die het feminisme probeert aan te pakken.’ Ze benadrukt dat we naast individuele keuzes ook moeten kijken naar de invloed van maatschappelijke en economische structuren.

Lees het hele gesprek op de site van de UvA.

Moderne ouderwetsheid. Beeld: UvA
Deel via: