Onderwijs: elke methode werkt ergens, geen enkele methode werkt overal. Daarom moeten praktische implicaties altijd gebaseerd zijn op empirische data die wordt ondersteund door de bevindingen van meerdere projecten van verschillende onderzoekers in verschillende omgevingen. Dat benadrukte hoogleraar Jeroen van Merriënboer tijdens zijn afscheid bij de Universiteit Maastricht.

“Het is pijnlijk om na veertig jaar onderzoek te moeten concluderen dat we verrassend weinig weten over de manier waarop we het leren in echte en gesimuleerde omgevingen het best kunnen verweven, hoe we instructies moeten aanpassen aan een breed scala aan leerbehoeften, hoe we onderwijstheorie het best met de onderwijspraktijk kunnen verbinden, en hoe we tegelijkertijd generieke en domein-specifieke vaardigheden kunnen aanleren. Naarmate ik meer leerde over onderwijs, werd me steeds duidelijker hoe weinig we begrijpen van onderwijzen en leren.”

Op de site van Science Guide werkt Van Merriënboer de belangrijkste vier inzichten uit: er zijn gaten in de kennis over ondersteuning bij de leerbehoeften van de student; Evidence-based onderwijs is een gevaarlijke simplificatie; onderwijsontwerp moet gebaseerd zijn op wetenschappelijke theorie;  en generieke vaardigheden leer je niet op zichzelf.

.

Deel via: