“De zintuigen zijn de poorten naar de ziel”, wist Aristoteles al. Wat als je meer dan alleen je ogen gebruikt om kunst te beleven? Wat gebeurt er als een geur, klank of tastbaar element een schilderij toevoegt? Musea experimenteren vandaag al voorzichtig met zintuiglijke prikkels, maar werkt het ook? En creëert die multi-sensorische aanpak echt meerwaarde voor de bezoekers? Marketing-onderzoekers prof. dr. Lieve Doucé en Dan Luo onderzochten het in musea in Vlaanderen en China.
“De meeste mensen associëren marketing spontaan met advertenties en sales, maar het is zoveel meer. Het draait om de klant centraal stellen en
waarde creëren, of dat nu een patiënt in een ziekenhuis, een student of een museumbezoeker is. Wie meerwaarde biedt, krijgt tevredenheid, loyaliteit en aanbevelingen terug – en dat creëert ook waarde voor je organisatie. Mijn doctoraatsstudenten en ik focussen daarbij op sensorische marketing. Hoe kunnen zintuiglijke elementen de klantervaring verrijken, van healthcare tot online retail?”
Bezoekers van de immersieve tentoonstelling beleefden de kunst intenser, voelden zich meer betrokken en ervaarden een hoger esthetisch genot
en algehele tevredenheid. Slechts één extra zintuiglijke prikkel blijkt al genoeg om dat effect te bereiken. Vlaamse bezoekers ervaarden een sterkere leerervaring in het gecontroleerde experiment met muziek en geur, terwijl dat effect bij Chinese bezoekers uitbleef.
Lees het hele bericht in het Magazine van de UHasselt.