Door toenemende stress staan docenten de afgelopen jaren steeds meer onder druk. Veranderende leermethodes en dagelijkse uitdagingen dragen bij aan deze stressontwikkeling. Het is daarom van groot belang de veerkracht van docenten te bevorderen. Volgens Thijmen van Alphen helpt het om stress hierbij opnieuw te onderzoeken: niet als een vaste ervaring, maar een beleving die elke dag anders kan zijn.

‘Stress is iets wat elke dag, elk dagdeel of zelfs elk uur kan veranderen,’ vertelt Van Alphen. Stress zien als een stabiel gegeven, is dan ook niet meer terecht. In zijn proefschrift onderzoekt de UvA-onderzoeker hoe de dagelijkse praktijk van docenten wordt beïnvloed door stress. Doordat het onderzoek gebruikt maakt van dagelijkse metingen onderscheidt het zich van eerder gedaan onderzoek over stress en doet hij recht aan de dynamische en vaak tumultueuze schoolcontext waar docenten zich in bevinden.

Het onderzoek van Van Alphen biedt een paar ingangen om de dagelijkse stressbeleving van de docenten te verminderen. Zo blijkt uit zijn onderzoek dat docenten minder stress ervaren als ze hun eigen toekomst op het werk rooskleurig inzien.

Lees het hele bericht op de site van de UvA.

Deel via: