“Er is een dunne scheidslijn tussen gewone bedrijven die hun mvo-beleid (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op orde hebben en sociale ondernemingen,” zegt Abel Diaz Gonzalez, universitair docent bij de afdeling Organization, Strategy and Entrepreneurship van SBE. “Sociale ondernemingen willen positieve maatschappelijke meerwaarde creëren; het is niet iets bijkomstigs, maar de kern van hun bedrijfsmodel.” Sociale ondernemingen zien zakelijke kansen in het oplossen of verbeteren van bestaande problemen. Ze combineren altruïsme met het vermogen om de verborgen waarde in maatschappelijke of milieukwesties te zien, en zetten de oplossing daarvoor om in een levensvatbaar ondernemingsplan voor verandering. Sociale ondernemingen lijken daarmee de perfecte in-system-oplossing voor al onze problemen.

Diaz vindt het idee van de markt als een cyclopische winstmachine te cynisch. “Sinds een aantal jaar zie je een verschuiving naar people, planet, profit and peace. Als consumenten of werknemers beter geïnformeerd zijn, zullen ze sneller inzien wat de impact is die wereldwijde toeleveringsketens achter consumptiegoederen hebben op het milieu, op de mensen die daar de gevolgen van ondervinden, en uiteindelijk op henzelf en hun geliefden.”

“Door middel van mijn onderzoek probeer ik te begrijpen wat voor ondersteunend ecosysteem sociale ondernemingen nodig hebben om te kunnen opereren, concurreren en gedijen.” Uitdagingen zijn onder andere de financiering, het verwerven van legitimiteit, het niet uit het oog verliezen van de oorspronkelijke missie, de veerkracht van het bedrijf en het vinden en behouden van het juiste type werknemers.

Lees het hele interview op de site van de Universiteit Maastricht.

Abel Diaz Gonzalez
Abel Diaz Gonzalez is universitair docent bij de afdeling Organization, Strategy and Entrepreneurship aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Beeld: UM.
Deel via: