Creativiteit is belangrijk voor leren en leerprestaties op school. Het is bekend dat lichte fysieke inspanning creativiteit kan verhogen. Promovenda Petra Luteijn en de onderzoekers Inge van der Wurff (faculteit Psychologie) en Renate de Groot (faculteit Onderwijswetenschappen) wilden weten of tussen de les door gaan staan invloed heeft op creatief denken. Ze maakten daarbij onderscheid tussen twee soorten van creatief denken: divergent denken, dat is zoveel mogelijk oplossingen bedenken voor een probleem, en convergent denken, wat inhoudt dat je een specifieke oplossing voor een probleem bedenkt.
Uit hun onderzoek onder mbo-studenten bleek echter dat 30 minuten staan geen effect had op divergent denken, noch op convergent denken. Een mogelijke verklaring is dat een geforceerde lichamelijke inspanning tot minder geestelijke creativiteit leidt dan wanneer mensen spontaan vrijelijk mogen bewegen. Het zou ook kunnen dat het staan vermoeiend en saai was en dat de deelnemers daarom minder hoog scoorden dan verwacht. Misschien kunnen intensievere en/of een ander soort lichamelijke beweging wel een effect hebben. Maar af en toe de benen strekken en het zitten onderbreken is sowieso wel goed voor je, aldus de onderzoekers.
Nietzsche schreef ergens dat het al zoveel uitmaakt of je denkt terwijl je ligt of denkt terwijl je staat – helaas kan dat nog niet gemeten worden blijkbaar.
Bericht op de site van de Open Universiteit.