Hoe bereik je als politicus een generatie jongeren die meer aandacht heeft voor haar smartphonescherm dan voor de politiek? Door zelf video’s op TikTok te posten uiteraard. Maar win je daar ook daadwerkelijk zieltjes mee? Of knappen jongeren af op zulke video’s? Voor haar masterproef onderzocht Ine Holmstock (UAntwerpen) of Vlaamse leerlingen uit de derde graad meer geneigd waren om voor een politicus te stemmen na het zien van een van zijn TikTok-filmpjes.
Volgens de studente is het net de generatie jongeren actief op TikTok die het moeilijkst is warm te maken voor de politiek. Holmstock: “Tijdens mijn onderzoek peilde ik naar de politieke interesse van de leerlingen op een schaal van 0 tot 10. Het gemiddelde cijfer van alle 190 bevraagde jongeren was 3,7 op 10. Maar terwijl de desinteresse groot is, weten we ook dat 59% van hen zegt bij te leren over politiek via TikTok. Een smartphonefilmpje van 30 seconden volstaat dus om een anders onverschillige doelgroep van toekomstige kiezers te bereiken.”
In haar onderzoek moesten leerlingen met een cijfer op tien aangeven in welke mate ze zouden stemmen op drie politici, zowel voor als na het zien van een TikTok-video. “Voor Jos D’Haese, nochtans de populairste van de drie op de app, bleef de stemintentie nagenoeg gelijk (6,1 naar 5,6)”, legt Holmstock uit. “Bij de andere twee politici gebeurde er wel iets opvallend. De gemiddelde stemkans voor Tom Van Grieken daalde na het bekijken van het filmpje (waarin hij kritiek gaf op de andere partijen) van 5,2 naar 2,7. Conner Rousseau klom na het tonen van een persoonlijk filmpje dan weer van 2,4 naar 5,0.” Deze cijfers zijn natuurlijk afhankelijk van heel wat factoren, maar het toont alvast aan dat jongeren met weinig kennis van en interesse in de politiek, sterk beïnvloedbaar zijn.
Interview op de site van de Universiteit Antwerpen.