Nieuwe manieren van onderwijs, zoals ‘transgressief leren’, kunnen leiden tot echte verandering, zegt Arjen Wals, hoogleraar Leren voor Duurzaamheid aan Wageningen University & Research.
“Het begint allemaal met een paradigmaverschuiving in onze relatie met de natuur”, zegt Arjen Wals. “Onderwijs, opleiding en innovatie dienen bijna uitsluitend de economie – geen circulaire economie, maar een economie die afhankelijk is van groei, efficiëntie, materialisme en consumentisme. Het is een economie die de grenzen van de planeet, het belang van gezondheid en welzijn en onze verbondenheid met de natuur en met elkaar verwaarloost,” zegt Wals.
Verandering begint met het herkennen van deze bestaande structurele voorkeuren.
“In onze huidige wereld is de drang om te consumeren en te innoveren oneindig veel groter dan de drang om te verduurzamen en te behouden.”
Vreedzame rebellie
Een deel van de paradigmaverschuiving vereist het omarmen van ‘transgressief leren’: een didactiek die ongemakkelijke vragen stelt en de status quo uitdaagt. Het is een nieuwe, meer radicale benadering om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken die ‘transdisciplinair leren’ (verbindingen leggen tussen verschillende disciplines) en ‘transformatief leren’ (leerervaringen die een verschuiving in het persoonlijk perspectief veroorzaken) aanvult.
Lees het hele interview in de Salon.